WANITA ZON TIMUR MENYEMAI UKHWWAH DAN MENUAI AMAL JAMAIY DI PERKHEMAHAN.

Kuantan, 17-18 julai 2009 – Wanita merupakan insan unik ciptaan Allah. Keindahan akhlaq, rohani dan nuraninya mampu mempengaruhi orang lain di sekelilingnya sebagaimana juga kaum lelaki . Sesungguhnya kemuliaan kedua-dua bani Adam ini di sisi Allah adalah mereka yang paling bertaqwa. Keperibadian unggul yang meliputi rohani dan jasmani perlu di gilap dari semasa ke semasa melalui program tarbiyah dan aktiviti, kerana ia tidak terbentuk secara automatik. Lantaran itu wanita ISMA zon timur yang mewakili negeri Terengganu, Kelantan dan Pahang telah menganjurkan satu perkhemahan di Amansari Beach Resort , Tanjung Sepat , Pahang ,selama 2 hari 1 malam.

Perkhemahan yang bermula pada 17 hingga 19 julai tersebut mendapat sambutan baik dari kalangan peserta yang mencecah angka 70 orang. ” Ukhuwah di semai, amal jamaiy di capai” adalah tema yang menguja pada perkhemahan zon timur kali ini. Sambil merapatkan ukhuwah, peserta dapat mempelajari kepentingan syura dan amal jamaiy, seterusnya tentang pengurusan organisasi secara efektif melalui aktiviti-aktiviti yang di sediakan.

Aktiviti out door yang di susun kemas oleh konsultan yang di jemput khas dari Kem D Perkasa, Gombak , Selangor di bawah seliaan Ust.Nik Azam telah membuatkan peserta rata-rata berpuashati.

Agenda bermula dengan pendaftaran pada jam  3 hingga 5.30 petang. Seterusnya, sesi taklimat dan makan malam. Selepas kuliah maghrib  yang membicarakan tentang tajuk ” Al jiddiyah”  oleh ust. Norman dan solat isya’, konsultan  mengambil alih acara,  dimulakn dengan sesi ta’aruf.  Peserta dibahagi kepada beberapa kumpulan, mereka dikehendaki merekacipta institusi pengajian Islam menggunakan sayuran, buah-buahan an dan bijirin .  Di akhirnya  menara yang dibina dirobohkn untuk menunjukkan atau membayangkan betapa pentingnya membina struktur dan tanzim yang kuat. .  Qiamullail , solat subuh dan kuliah subuh adalah acara in-door untuk membina iman dan taqwa.

Selanjutnya, riadhah dan permainan yang mencabar minda dan fizikal merupakan acara yang di nanti-nantikan. Setiap permainan dan  aktiviti  yang menyeronokkan , mencabar dan kreatif tersirat disebaliknya unsur-unsur  ukhuwah, syura, jiddiyah, dan keteguhan prinsip ,  iaitu  deretan ciri-ciri yang amat  diperlukan dalam  amal jama’i  khususnya dan dalam  dakwah amnya.

Di sepanjang program peserta saling kenal mengenal antara satu sama lain dari negeri-negeri pantai timur. Bagi yang tidak berpeluang untuk hadir semuga dapat berkongsi ole-ole yang dibawa pulang oleh peserta wakil setempat, agar sama-sama mendapat menfaat. Aktiviti yang di anjurkan di bawah satu badan NGO yang rasmi seperti ini adalah ruang dan peluang untuk dakwah berkembang . Tahniah kepada pihak penganjur semuga akan lebih hebat lagi dimasa-masa akan datang disamping ganjaran pahala di sisi Allah adalah suatu yang pasti.

Satu Respons

  1. Salaam.

    Aktiviti yang menarik. Apakah akan diadakan lagi pada masa hadapan?

Tinggalkan Jawapan

Masukkan butiran anda dibawah atau klik ikon untuk log masuk akaun:

WordPress.com Logo

Anda sedang menulis komen melalui akaun WordPress.com anda. Log Out / Tukar )

Twitter picture

Anda sedang menulis komen melalui akaun Twitter anda. Log Out / Tukar )

Facebook photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Facebook anda. Log Out / Tukar )

Google+ photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Google+ anda. Log Out / Tukar )

Connecting to %s

%d bloggers like this: